De Comoren, een verborgen paradijs in de Indische Oceaan

23 juli 2017 - Moroni, Comoren

Lopend door de drukke stad, ergens hartje winter, had ik een ‘ik wil dit jaar op vakantie naar een plek zo ver mogelijk buiten de bewoonde wereld waar het ook nog lekker warm is’ moment. Even helemaal weg uit het snelle dagelijkse leven. Ergens op vakantie waar ik eens niet mijn buurman tegenkom. Eenmaal thuis pakte ik Google Maps erbij en scrolde ik over het scherm. Waar vind ik het paradijs dat ook nog enigszins bereikbaar is? Dagenlang op een vrachtschip moeten doorbrengen om à la Floortje Dessing bij het ‘einde van de wereld’ te komen zag ik immers ook niet zitten. Voor ik het wist had ik het gevonden. Dé bestemming. Ik belde mijn vriendin, haalde haar over om mee te gaan, boekte een vlucht en regelde de hotels. Een paar maanden later, in juli, stonden we met onze voeten in het witte zand. Welkom in de Comoren!

Bordje 'Welcome to Comoros'

Een kleine eilandengroep: Comoren, met de c van cultuur
De Comoren bestaan uit drie grote en enkele kleine eilandjes. Er is ook nog een vierde groot eiland, Mayotte, wat wel bij de Comoren hoort maar niet zoals de overige eilanden onafhankelijk is geworden van Frankrijk. De eilandengroep ligt verborgen tussen zuidoost Afrika en Madagaskar, in de Indische Oceaan. We landen in Moroni, de hoofdstad van de Comoren. Moroni telt slechts zo’n 42.000 inwoners en voelt daardoor veel meer als een groot dorp dan een echte stad. Het valt direct op hoe aardig de bevolking op de Comoren is en wat een historie en cultuur het land kent. Kleurrijke markten, prachtige oude moskeeën, interessante musea, historische wijken en schattige dorpjes. Struinen door de smalle straatjes is echt een genot. Lieve mensen, lekker eten, typische geuren en kleuren. Gelukkig spreken de mensen naast Arabisch en zes andere meer of minder exotische talen ook Frans. Daarmee gaat het contact met de lokale bevolking van de Comoren me aardig goed af.

Iconi Moskee in Moroni

Een actieve vulkaan beklimmen op Grande Comore
We blijven de eerste dagen op het grootste eiland, Grande Comore, waar veel te doen en te zien is. Door de hitte gaat het leven hier erg langzaam en kun je goed uitrusten. Op Bouni Beach heb je een prachtig strand omgeven door palmbomen en tropisch regenwoud, gecombineerd met de waanzinnig blauwe zee die je ogen bijna doen verblinden. Overal kun je heerlijk tropisch fruit en vruchtensappen kopen. Alleen ben je hier nooit, want de inwoners zijn nieuwsgierig en maken heel graag een praatje. De Comoren hebben eigenlijk alles, van witte stranden tot hoge vulkaantoppen. Hoewel elk Comoren eiland vulkanisch is, is er maar één vulkaan die nog actief is, namelijk de Karthala vulkaan. En die kun je beklimmen! En dat is precies wat we gaan doen. We regelen een tour waar een gids ons mee naar boven neemt. De Karthala vulkaan is maar liefst 2.362 meter hoog en een flinke uitdaging, zeker met die hitte, maar echt de moeite waard. Het is niet alleen de hoogste top in de Comoren, maar deze vulkaan behoort ook tot de grootste ter wereld. Dat maakt het extra bijzonder en een echte aanrader om te doen. Je komt langs prachtige bossen en lavavelden en hoe hoger hoe indrukwekkender de uitzichten. Als we uren later met een heerlijk vers sapje op een terras zitten, hebben we een enorm voldaan gevoel. Wat zijn de Comoren toch mooi!

Palmbomen strand

Zwemmen tussen de zeekoeien, schildpadden en tropische vissen
Na een heerlijke avondmaaltijd met verse vis, vliegen we de volgende dag naar het eilandje Moheli. Vliegen in zo’n klein vliegtuigje vind ik doodeng, maar de uitzichten van bovenaf zijn wel echt indrukwekkend. Bovendien staat ons vandaag iets heel leuks te wachten, namelijk zwemmen met zeekoeien, schildpadden en tropische vissen! Ook hopen we dolfijnen te spotten en misschien wel walvissen. Na aankomst zetten we met onze mooiste bikini’s koers naar Moheli Marine Park, populair in de Comoren. Eigenlijk is dit de perfecte spot op de Comoren om te duiken, maar aangezien wij dat niet kunnen, kiezen we voor snorkelen. Al snel zien we de eerste zeekoe: wat indrukwekkend! De tropische vissen die gewoon om ons heen zwemmen duizelen me, zo mooi zijn ze. Ook zien we zeeschildpadden en roggen. Adembenemend. We denken erover de volgende dag terug te gaan voor een walvistocht. We komen tenslotte niet elke dag op de Comoren. Kun je trouwens wel duiken, dan is dit dé plek om dat te doen!

Schilpad gespot tijdens duiken

Walvissen spotten in de Comoren
De volgende dag staan we dus weer in Moheli Marine Park en stappen we met andere toeristen op een boot die ons verder van de kust brengt. Meteen komen er dolfijnen tevoorschijn die het leuk lijken te vinden met de boot mee te springen. Fantastisch! Ik ben een beetje nerveus: wat als de walvissen niet komen? Ze zijn bij de Comoren te zien tussen juli en november, dus we zouden een goede kans moeten hebben. Na een halfuurtje roept de gids dat er een walvis is gespot. De hele groep staat op en tuurt in de verte. Wat een machtig gezicht is dit! Met open mond staar ik naar iets dat bijna te mooi is om waar te zijn. Een grote walvis die naar boven komt drijven, en als hij weer gaat duiken zijn staart zo mooi in de lucht gooit. Het is echt spectaculair om te zien. Nog nooit heb ik zoiets machtigs gezien. Als je de kans krijgt, doe dan zeker ook zo een walvistocht bij de Comoren! In de avond genieten we na bij een prachtige zonsondergang. Ik kijk over het water, daar waar we slechts een paar uur geleden die prachtige dieren zagen. We zijn er allebei nog steeds een beetje stil van, zo bijzonder was het. Wat zullen de Comoren nog meer voor moois brengen?

Aanmeren bij Mayotte

Naar Mayotte voor prachtige natuur
De laatste dagen brengen we door op Mayotte, het Comoren eilandje dat nog steeds bij Frankrijk hoort. Grappig is dat je hier dus ook gewoon met de euro betaalt. We willen onze reis door de Comoren afsluiten in het Saziley National Park. Anders dan we op de eerdere twee eilanden zagen, bestaat dit park uit droog struikgewas en baobab bomen. Er leven vele vogels en reptielen, en ook hier kun je schildpadden zien op het strand. De natuur is overweldigend, met hoge bergwanden en vulkanen. De gids die ons meeneemt weet precies te vertellen wat er allemaal leeft op de Comoren en waar we moeten kijken om dieren te zien. Maki’s leven hier ook bijvoorbeeld, zo leuk zijn die! De volgende dag doen we rustig aan, ontbijten we uitgebreid, bezoeken we een stadje en sluiten we de reis af met een cocktail aan het strand.

Aapje in Saziley National Park

Comoren, wat was je mooi!
Na een heerlijke vakantie moeten we vandaag dit paradijs weer verlaten. We vliegen eerst terug naar Grande Comore en kunnen vanuit het vliegtuigraampje nog één keer een blik werpen op dit indrukwekkende stukje aarde. Wat wás het leuk! De lieve mensen, het lekkere eten, de spectaculaire natuur en onderwaterwereld, het aangename klimaat… zucht. Het idee dat ik straks weer onder een paraplu in de stad loop is nou niet heel plezierig. Gelukkig hebben we de foto’s en herinneringen nog aan deze fantastische vakantie ver weg. En ben ik ook helemaal uitgerust. De Comoren: ik kan het je van harte aanraden!